Suksess med Remote Data Recovery

Tap av data skjer hvem som helst, og vanligvis uten forvarsel. Ibas Remote Data Recovery er en patentert teknologi og kvalifiserte ingeniører gjenoppretter data rett på din server, stasjonære eller bærbar PC via en Internett-tilkobling. Remote Data Recovery er et utmerket alternativ spesielt for rekonstruksjon av servere fordi det ikke er behov for å demontere og sende maskinvaren inn til vår lab. Man unngår frakt, nedetid og ikke minst usikkerheten ved å fullstendig koble ned en server.

Vi gir deg innblikk i noen scenarioer der vår Remote Data Recovery eller RDR reddet dagen.

Suksesshistorie # 1

En planlagt data migrering med nytt utstyr ga IT-avdelingen en utfordring. Etter at utstyret var ferdig installert, satte man i gang en migrering av brukerdata. Under overføringen, sørget en feil i operativsystemet på destinasjonsserveren for korrupte data i kilde og destinasjonsvolumet, som igjen sørget for at data var utilgjengelige. Den mislykkede migrasjonen skjedde i en helg, og brukerne måtte ha sine kritiske filer tilgjengelig mandag morgen. I slike anledninger der tid er essensielt er RDR perfekt. Denne organisasjonen hadde backup, men den var dessverre flere uker gammel og hadde dermed begrenset verdi. Klienten måtte ha de opprinnelige dataene rekonstruert.

Suksesshistorie # 2

En mellomstor bedrift hadde et raskt voksende SAN-system. Ved hjelp av SAN administrasjonsverktøy, blir brukerområdet regelmessig økt etter behov. Ved et tilfelle når LUN-et utvides blir brukervolumet korrupt og utilgjengelig. Administrator klarer ikke å finne ut hva som forårsaker problemet; så han starter en en full diagnose av SAN harddiskene. Etter to dager med lange tester, konkluderes det med at maskinvaren er feilfri. Volumet er fortsatt utilgjengelige og de eneste alternativene er å reformatere brukervolum og gjenopprette fra backup eller engasjere en profesjonell recoveryeksperter. Denne bedriften valgte Ibas på grunn av vår Remote Data Recovery service. Ingeniører oppdaget at «Logical Volume Management» databasen hadde blitt ødelagt og hadde dermed skader i filsystemet. Ingeniører jobbet døgnet rundt for å sette det opprinnelige volumet sammen igjen og deretter kopiere ut dataene til et annen SAN-volum.

RDR er som sagt ideell for servere, men tjenesten fungerer også utmerket for andre medier, alt fra minnepenner til stasjonære og bærbare pc-er. Den neste suksesshistorien skisserer hvordan RDR var i stand til å gjenopprette flere bærbare pc-er.

Suksesshistorie # 3

Et utestet påloggingsskript ble ved et uhell sluppet til brukergruppene. Dette påloggingsskriptet startet en reinstallering av operativsystemet. Brukere som logget inn mandag morgen ventet først uvanlig lenge for å fullføre påloggingsprosessen for deretter å oppdage at alle deres data manglet.

Dette skriptet påvirket 300 brukere. IT-avdelingen ble nedringt av sinte brukere. Denne bedriften engasjerte oss umiddelbart og valgte RDR for å unngå et nytt mareritt med å sende 300 pc-er til vår lab.

Løsningen ble levert i 3 steg på hver enkelt pc:

  • Gjenopprette de opprinnelige dataene før reinstallering skjedde.
  • Søke igjennom hele disken etter bestemte filer som ikke ble funnet i fase én.
  • Søke igjennom hele disken etter Microsoft Outlook Personal Store (PST-filer).

IT-avdelingen var i stand til å koble opp 30 maskiner samtidig og et team av recovery eksperter jobber døgnet rundt i 4 dager før alt var på plass igjen.

Suksesshistorie # 4

Under en planlagt firmware oppdatering av alle servere, lagringskontrollere, og backup tapebibliotek havarerer bedriftens Microsoft® Exchange-server. Bedriften hadde en vanlig backup plan, men den siste sikkerhetskopien ble ødelagt. Denne serveren var en av fire servere som håndterte brukerens epost. Exchange Information Store inneholdt 3000 brukerpostbokser, inkludert mange toppledere, og var over hundre gigabyte i størrelse.

Teknikere startet en Information Store reparasjon som fikk lov å kjøre i 3 dager før brukerne krevde å få tilgang til sine systemer igjen. Vår RDR ble vurdert, men bedriften ønsket ingeniører onsite. En RDR analyse ble satt i gang under reisetiden og denne ga ingeniøren en kickstart når han ankom kunden lokaler. Innen 15 timer etter ingeniørens ankomst, begynte han å kopiere ut brukerpostbokser. I løpet av de neste to dagene ble alle postkassene levert tilbake til brukerne. Disse resultatene viser hvor viktig det er å engasjere profesjonelle ingeniører tidlig i en katastrofe.

RDR består av tre hovedkomponenter:

1) Communications client - Kunden oppretter en forbindelse til en Ibas RDR Server ved hjelp av spesialdesignet programvare, RDR Quickstart. Etter programoppstart velges kommunikasjonsmodus, vanligvis internetttilkobling.

2) RDR Server - Når tilkoblingen er opprettet til RDR Serveren blir en RDR ingeniør satt på saken.

3) RDR arbeidsstasjon - En spesialdesignet applikasjon lar RDR ingeniøren kjøre et avansert datarekonstruksjonsverktøy på det havarerte systemet. Før gjenopprettingsprosessen starter vil ingeniøren bruke proprietære teknologier som sporer og tar backup av alle endringer som blir gjort i systemet. Denne prosessen gjør ingeniør i stand til å løse oppdraget virtuelt før eventuelle endringer faktisk blir gjort i systemet. Eventuelle endringer kan dermed reverseres eller modifiseres for en best mulig kvalitet i gjenopprettingen.