Datalagring på mobiltelefoner

fredag 30. september 2016 av Tormod Nymoen

Etter en enkel og rask installasjon av en ny applikasjon kan det skje at installasjonen plutselig blir avbrutt og slutter å fungere. Enheten henger seg opp, og ved visse tilfeller fungerer den heller ikke selv om du starter den på nytt. Ofte forsvinner informasjon sporløst fra enheten, mens andre ganger har brukeren vært uforsiktig og mistet mobilen i bakken eller sågar i vann. Så hva gjør man? Kan man selv gjenopprette den sensitive informasjonen som er lagret på mobilen, eller bør man kontakte en spesialist?

Mobile enheter, i motsetning til bærbare- og stasjonære PCer, har sine egne unike krav.

Hvor lagres informasjon i en smarttelefon?

På en iOS-basert smarttelefon eller et nettbrett lagres all informasjonen utelukkende på det interne minnet i enheten. Avhengig av modell har iPhoner forskjellig størrelse på NAND-flashminnet, men alternativet er å lagre informasjonen via iTunes på datamaskinen eller via iCloud. Android-baserte smarttelefoner tilbyr derimot muligheten til å bruke tre forskjellige datalagringsalternativ. I tillegg til internminnet, først og fremst NAND-flashminne, har mange enheter innebygd kortleser til et mikroSD-kort, der man kan lagre informasjon. Som et siste alternativ kan en del informasjon, avhengig av tilgjengelig minne, bli lagret på SIM-kortet.

Hvilken informasjon kan forsvinne fra en smarttelefon?

I utgangspunktet må du skille mellom fysiske og logiske feil. En fysisk feil på en smarttelefon er for eksempel når flashminnebrikken eller kontrolleren har mistet kontakten med det interne kretskortet på grunn av et fall eller annen påvirkning, noe som gjør at enheten har blitt ubrukelig. En annen feil er at den interne minnebrikken har blitt utbrukt, hopper ut og ikke kan lagre informasjon på rett måte, eller at den har blitt delvis ødelagt. Logiske feil er vanligvis feilaktige, eller manglende, filstrukturer eller forbindelser, korrupte filer og filformater samt defekte minnetildelinger. Kort sagt vil alle logiske feil som forårsaker mangler ved registrering eller fremvisning av filer i systemet, fremdeles eksistere på minnet.

I alle disse tilfellene er det best å snakke med en ekspert. Men det finnes også tilfeller der eieren av smarttelefonen kan redde informasjonen sin selv, enten det er en Android-telefon eller Apple iPhone.

Hvordan kan du gjenopprette informasjonen selv?

I noen tilfeller kan eieren av en smarttelefon som har mistet informasjon fikse feilen selv. For å lese det interne minnet på Android-baserte smarttelefoner finnes det programvareløsninger på markedet, for eksempel Ontrack EasyRecovery, som gjør det mulig å hente fram materialet som er lagret på enheten via en USB-kabel koblet til en datamaskin. Hvis informasjonen har blitt slettet på grunn av en datakrasj eller tap av en installasjon på internminnet, avhenger det av om den gjenkjennes som en flyttbar disk på datamaskinen, eller ikke.

 Komplikasjoner på Apple-enheter

Apple-eiere står ovenfor et par ytterligere hindringer:

  • SIM-kort og Micro SD-kortlesere fungerer ikke da iPhone ikke støtter disse og kun bruker det interne minnet. Det er vanskelig for de fleste brukere å få tilgang til det interne minnet på en iPhone.
  • Det finnes en mulighet for eldre iPhoner opp til versjon 4 å sette enheten i vedlikeholdsmodus, få tilgang til det interne minnet og deretter lese informasjon fra det ved hjelp av spesiell programvare der man også kan gjenopprette slettet informasjon. Men det er dessverre ikke lett.
  • For alle nyere enheter fra iPhone 4s er det ikke lenger mulig å gjenopprette informasjon på denne måten, men kan kun utføres av profesjonelle tjenesteleverandører som har spesielt, ikke-kommersielt, verktøy tilgjengelig.

Hvem kan hjelpe?

Enten enheten er defekt, eller har en minnefeil, så kan man som oftest ikke fikse problemet selv. Sjansen for at en bruker kan gjenopprette informasjon, ved hjelp av tilgjengelige programvareverktøy fra internett, er ganske lav. Tvert imot så fører ofte bruk av slike verktøy til at all ny informasjon ikke blir lagret, da visse program fungerer på "live-objekter", overskriver informasjonen og dermed ødelegger den permanent.

Av denne grunn bør brukere alltid kontakte et profesjonelt firma som jobber med gjenoppretting av informasjon. Det er kun spesialister som regelmessig jobber med dette som kan vurdere om det finnes en realistisk mulighet til å kunne gjenopprette den viktige informasjonen fra mobiltelefonen eller nettbrettet. Da Apple-enheter systematisk er noe vanskeligere å jobbe med er det viktig å velge et selskap som har restaurert mange iPads og iPhoner fra Apple, og derfor innehar den nødvendige kompetansen.